PostNL Forepark

Tekst: Marijke Helsloot, Kattebel Teksten

PostNL is wellicht één van de bekendste bedrijven in Nederland dat te maken heeft met grote veranderingen in de markt. Post wordt minder verstuurd, maar het aantal pakketten is explosief gestegen. Hoe gaat een organisatie als PostNL hiermee om en hoe kijken zij vooruit? Tijdens de Oostlanddag kregen de bezoekers een interessante presentatie, een indrukwekkende rondleiding en leerden ze van elkaar tijdens de workshop bij het internationale sorteercentrum van PostNL.

Vooruitkijken

Maar liefst 8 miljoen poststukken vliegen elke dag door de sorteermachines van PostNL. “En het aantal pakketten neemt alleen maar toe”, legt manager techniek Berend Gras uit. “Omdat we slimmer en beter willen zijn dan de concurrent moeten we alert blijven en zien hoe we met deze veranderingen omgaan. Zo werken we samen met bol.com en delen we hun warehouse en passen we onze bezorgconcepten aan zodat mensen sneller hun pakket in huis hebben. Denk hierbij aan de pakket- en briefautomaten vlakbij huis en samenwerkingen met andere bezorgdiensten. Dan hoeven er niet meerdere bezorgers naar één straat voor het bezorgen van meerdere pakketten. Ook de communicatie over de bezorging willen we personaliseren. De één wil een SMS over de levering ontvangen. De ander juist niet.”

Vragen aan PostNL

Naast de interne veranderingen stellen de ondernemers van de Oostlanddag vragen over het retourbeleid en de bezorging. Zaken waar zij dagelijks zelf tegenaan lopen. “Hoe gaan jullie om met ZZP-ers die door PostNL worden ingezet? Ze rijden vaak in oude bussen en zijn niet altijd herkenbaar als postbezorger van PostNL”. Berend Gras legt uit dat de bezorgers hét visitekaartje zijn. “Onze uitstraling vinden wij heel belangrijk. Daarom werken we binnen PostNL met een duurzaam bezorgmodel. Voor ons is duurzaam werken op basis van een arbeidsovereenkomst bij onze organisatie of bij een andere. Zo kunnen we de kwaliteit van de pakketbezorging steeds beter waarborgen.”

Pakketten van over de hele wereld

Tijdens de rondleiding in het internationale sorteercentrum is goed te zien hoe brieven en pakketten van over de hele wereld samenkomen op één plek. “Alle inkomende en uitgaande post moet in goede banen geleid worden en dat is een ingewikkeld proces”, legt Maintenance Engineer Constant Kerkhof van PostNL uit. “Je kunt te maken hebben met verpakkingen met gevaarlijke stoffen, drugs of levende items. De douane speelt hier een belangrijke rol. Een toenemend aantal pakketten komt vanuit China. De adressering is vaak niet duidelijk waardoor de post handmatig gesorteerd moet worden. Dit kost extra tijd. We hopen in de toekomst met barcodes te gaan werken die de Chinese bedrijven vóór verzending op de pakketten plakken.”

Futurefit

“Hoe kun jij als ondernemer futurefit zijn?” Deze vraag stellen Olaf Struis (Rabobank) en onderneemster Monique Spek aan de deelnemers van de Oostlanddag tijdens de workshop. Ondernemers vertellen dat ze zich meer gaan richten op online verkoop. “De bloemenveiling gebeurt steeds meer op afstand. Online kun je je inkopen doen”, legt een ondernemer uit. Robotisering was ook een veelgehoord onderwerp om met je bedrijf vooruit te kijken. De lokale ondernemers geloven, ondanks de leegstand in winkelcentra, nog steeds in lokale service bieden in combinatie met online aankopen. Duurzaamheid, samenwerken en middelen delen werden veel genoemd. “We gaan steeds meer naar een betere mobiliteit in plaats van bezit. Deel de middelen, zoals vervoer en machines, zodat we niet allemaal die investering hoeven te doen. Hierdoor helpen we elkaar en delen we de kosten.” Laatste tip van een ondernemer: “Neem jongeren in dienst. Zij zijn de toekomst en hebben de kennis in huis over sociale media, online zaken en wat er op dit moment en in de toekomst belangrijk is.”

Vertel het verder…

Volg Oostlanddag:

Meld u aan voor onze nieuwsbrief