“We zitten midden in een digitale transformatie.”

Bezoek aan Databyte en workshop ‘Vooruitkijken’. 

Tekst: Chantal van der Elst, Elstar communicatie- en eventmanagement

Voor Databyte en Informatique was de stap om samen te werken een mooie kans om verder te groeien. Het ICT-bedrijf Databyte, gevestigd aan de Archimedesstraat 1 in Berkel en Rodenrijs, richt zich sinds het aangaan van de samenwerking in 2014 volledig op zakelijke dienstverlening. Circa 40 ondernemers brachten tijdens Oostlanddag 2018 een bezoek aan het inspiratiecentrum van Databyte en deden mee aan de workshop ‘Vooruitkijken’.

De organisatie van de bijeenkomst was in handen van VNO-NCW Oostland en werd mogelijk gemaakt door de workshopleiders Suzan Snels van Snels Communicatie en Edwin Struik, Senior Accountmanager Grootzakelijk Rabobank Zuid-Holland Midden. Nadat Ilona Douma, voorzitter VNO-NCW Oostland, iedereen welkom had geheten, was het woord aan Philip Lebbink, directeur Informatique en Peter Bijker, commercieel directeur van Databyte.

Netwerk is kracht van deze regio

Daar waar Databyte zich richt op de zakelijke dienstverlening is Informatique verantwoordelijk voor alle retail- en e-tail activiteiten. Philip Lebbink: “Wat begon als een hobby groeide uit tot een zogenaamde professional, en nu zijn we ‘Logistic Master’. We doen veel online, zo’n 1.300 zendingen per dag. Je ziet dat winkels er steeds meer zijn ter ondersteuning. Dat gebeurt hier ook. Een goed advies kunnen geven aan onze klanten vinden wij erg belangrijk. Dat bepaald ons succes. Om voorbereid te zijn op de toekomst houden we ons bezig met hoe we de winkel blits en hip houden. Dat doen we door jongeren erbij te betrekken. De kracht van deze regio is het ondernemerschap, het netwerk en het elkaar gunnen. We werken graag samen met lokale ondernemers.“

Smart office

Peter Bijker: “Databyte bestaat 30 jaar en sinds 15 jaar hebben we een samenwerking met Informatique. De start van het bedrijf begon op een zolderkamer, met het kopiëren van cassettebandjes. Het bedrijf groeide door naar pc privé projecten, vervolgens zakelijke netwerken en we zitten nu midden in een digitale transformatie. De wereld verandert in een ramp tempo, in 1998 had bijna nog niemand een mobiele telefoon, in 2013 vroegen veel mensen zich af waarom we 4G nodig zouden hebben. Smart office concepten zijn de toekomst. Om het leven, thuis en op kantoor, makkelijker te maken communiceren allerlei slimme apparaten met elkaar via internet. Bricks, Bytes en Behaviour staan in verbinding met elkaar. In samenwerking met Microsoft gaan we al starten met het creëren van cloud werkplekken. Verder denken we dat er veel aandacht gaat komen voor security, denk aan het vastleggen van het beleid en hoe om te gaan met veiligheid.”

Workshop ‘Vooruitkijken’

Na de presentatie werd er door de deelnemers gereageerd op stellingen waarmee zij aan het denken werden gezet over hun bedrijfssituatie in 2028. Op de eerste stelling ‘Er is over 10 jaar nog steeds een Oostlanddag’ antwoordde het merendeel ‘Ja’. Wel werd er een kritische kanttekening geplaatst, want het zou zomaar kunnen dat we als Oostland meer in de regio om ons heen gaan doen. Andere stellingen waren:

  • Over tien jaar is iedereen ondernemer.
  • Het product dat ik nu in de markt zet, is (vrijwel) gelijk aan mijn product of dienst in 2028.
  • Ik weet waar mijn klant over tien jaar behoefte aan heeft en wat ik dan toevoeg als organisatie.
  • De klanten die nu voor 80 procent verantwoordelijk zijn voor mijn omzet, zijn dat in 2028 nog steeds.
  • Ik weet waar mijn klant over 10 jaar behoefte aan heeft en wat ik dan toevoeg als organisatie.
  • Ik weet welke ontwikkeling de meeste impact heeft op mijn bedrijf.

De deelnemers deelden hun visie en er ontstonden inspirerende gesprekken. Als één van de belangrijkste inzichten werd gesteld dat de menselijke factor blijft. “We worden veel meer een dienstverlenende maatschappij met persoonlijk contact. Het moment dat het er echt toe doet, moet er iemand zijn”, zei een deelnemer. Iemand anders zei: “We moeten inspelen op de technologische veranderingen, duurzaamheid en dataverwerking.” Iedereen was het erover eens dat jongeren betrokken moeten worden bij je bedrijf, want zij zijn de toekomst. Vooral de mbo’ers zijn belangrijk.

Vertel het verder…

Volg Oostlanddag:

Meld u aan voor onze nieuwsbrief