‘Maak je winkel een beleving, compleet met koffiecorner!’

Hoe houd je je als winkelier staande in een tijd waarin internet een steeds belangrijkere rol gaat spelen en de klant eerder vanaf de bank thuis bestelt dan naar je winkel komt? Een bekend probleem voor veel detailhandelaren en onderwerp van de workshop Detailhandel, georganiseerd door de OVPN. 

Tekst: Linda Vaandering, lindavaandering@ziggo.nl

Michiel van Atten van Kantoor- en Boekhandel van Atten nam de aanwezigen in de trouwzaal van Het Witte Huis in Pijnacker mee in hun zoektocht naar de combinatie tussen offline en online werken. Michiel van Atten vormt samen met zijn broer Robbert de derde generatie Van Atten die zich in het boekenvak beweegt. “Mijn opa begon in 1952 met een sigarenzaak en is zich later ook met boeken gaan bezig houden. Wij doen dat nog steeds, maar nu in Pijnacker én Berkel en Rodenrijs, en met een eenentwintigste eeuwse twist.”

Bol.com

“Omdat je nou eenmaal niet alle artikelen die er zijn in de winkel kan hebben liggen, hebben we twee websites in leven geroepen. Www.vanattenkantoor.nl met achttienduizend artikelen voor ondernemers, en www.vanattenboek.nl voor particulieren. Voor beide websites geldt: vandaag besteld, morgen in huis. Nou zien we dat we veel bestellingen uit de regio krijgen, maar hoe krijg je heel Nederland in je webshop? Is Bol.com een bedreiging? Nee, zeggen wij, Bol.com is een kans. Wij zijn verkooppartner van Bol.com geworden. Dat betekent dat je bij Bol.com iets kunt bestellen dat door Van Atten geleverd wordt, herkenbaar in een verpakking van Van Atten. En daar ligt het punt waarin je je kunt onderscheiden, op het gebied van levertijd, verpakking, een persoonlijk kaartje erbij. En het werkt, want we hebben een gemiddelde waardering van 8,9 van de Bol.com klanten. De wereld is veranderd. Je moet buiten de muren van je winkeltje kijken en het land in. Misschien zelfs wel Europa in via Amazon”, aldus een enthousiaste Michiel.

Beleving

Natuurlijk blijft de winkel onmisbaar. In de winkel gaat het vooral om beleving, en de relatie met de klant. Dat wordt de komende vijf jaar alleen maar belangrijkers. “We helpen onze klanten zo goed en liefst zo gezellig mogelijk en organiseren regelmatig evenementen. Nodigen een schrijver uit voor een lezing in de winkel en lezen voor op scholen. In de winkel gaan we meer en meer inzetten op nicheartikelen, artikelen die je niet zo snel ergens anders ziet”, legde Michiel verder uit, terwijl hij een uniek, kapitaal boek van Feyenoord ter waarde van duizend euro liet zien.

iPad en koffiecorner

Vervolgens was het tijd voor de excursie naar de winkel, honderdvijftig meter verderop. Alle deelnemers hadden een vragenlijst gekregen, waarop ze moesten invullen welke waarden ze het meest bij de winkel vonden passen, welke het minst en wat ze zouden veranderen aan de winkel als ze de vrije hand hadden. Iets waarmee Michiel zich als ondernemer kwetsbaar opstelde, maar waarmee hij ook zijn voordeel wilde doen. Waarden als traditioneel en deskundig werden veel genoemd, ook door degenen die voorheen niet bekend waren met de winkel.

Tip van de aanwezigen was het plafond eens op te knappen. De grote vraag was: wat doet die trap midden in de winkel en waar leidt die naar toe? Bij de veranderplannen was het maken van een koffiecorner een punt dat regelmatig terug kwam. Dit samen met een scherm waarop je vast de eerste pagina’s van een boek digitaal zou kunnen lezen zonder dat het vies zou worden. Ander voorstel was het prettiger maken van het afrekenen. Haal de traditionele toonbank waar je in de rij moet staan weg en kom naar de mensen toe met een iPad om ergens in de winkel het gewenste af te rekenen.

Michiel was enthousiast over de ideeën en zag mogelijkheden, zeker voor een koffiecorner. “We zien de toekomst zonnig tegemoet met de winkel als beleving en het internet als misschien wel grootste afzetpunt.”

Foto’s

Foto’s: Cok van den Berg, www.cokvandenberg.nl

Oostlanddag 2018

Noteer alvast in uw agenda: 10 oktober 2018

Vertel het verder…

Volg Oostlanddag:

Meld u aan voor onze nieuwsbrief