Hoe gaan Oostlanders nóg meer shoppen in Oostland?

In de workshop Detailhandel luisterden en keken alle aanwezigen bijna ademloos naar de flitsende presentatie van retail-‘goeroe’ Harry. Bijl is specialist op het gebied van inspiratie en innovatie bij Inretail, de brancheorganisatie die zich inzet voor zo’n 16.000 verschillende winkels. Zijn motto op LinkedIn: Lust for Retail!

Bijl benadrukte constant het belang van origineel zijn, bedenken ‘wie ben ik en waar ben ik goed in?’, maar bovenal: je niet op de concurrent, maar op de klant richten. “Vergeet Facebook en Twitter, maar breng iets echt goeds, en als het even kan iets nieuws of verrassends. Je moet niet alleen the place to be zijn, maar vooral the place to stay”, aldus Bijl, die vervolgens een aantal inspirerende filmpjes toonde van bedrijven die extra en verrassends diensten boden. Het Belgische bedrijf Wasbar, dat niet alleen een wasserette is, maar waar je ook terecht kunt voor een goede kop koffie of wijntje en zelfs een kappersbehandeling. Ook een heel mooi voorbeeld van verrassen: Schorem Haarsnijder en Barbier in Rotterdam. Een pure herenkapper, waar geen vrouwen mogen komen en waar mannen op hun gemakje de Playboy kunnen lezen. Knippen kost er veertig euro en de klanten lopen de tent plat!

Combi’s
De boodschap van Bijl is ‘onderscheid je!’ Spendeer eens niet je hele budget aan reclame, maar geef eens cadeautjes weg. Geef leuke klanten eens een gratis trui of een kaartje voor een optreden van Tiësto. Verras! En werk samen met collega-winkeliers. Blijf niet in je eigen hokje zitten, maar maak combi’s. Maak eens als modewinkel, schoenenzaak en kapper samen een folder en voeg je klantenbestanden samen. Je bereik is dan vele malen groter.
Uit de zaal kwam vervolgens de vraag hoe het dan toch kan dat de Actions en de Primarks het zo goed doen, als de boodschap van Bijl is je te onderscheiden. “Het is nu het één of het ander. De grijze middenmoot is dood! Zet in op de expertise van je medewerkers, zorg dat ze heel goed en specialistisch opgeleid zijn. Er zijn kledingwinkels die hun medewerkers stijlprofeten noemen”, aldus Bijl.

Thuisbezorgen
De presentatie viel in bijzonder vruchtbare aarde. Ton Greeve van Hoveniersbedrijf Ton Greeve Groen uit Lansingerland vroeg zich af wat je moest doen als je alles voor elkaar hebt en naar je idee goed gedaan en de gemeente sluit een weg af, waardoor je bedrijf niet goed bereikbaar is. Ook daar had Bijl meteen vol flair een antwoord op. “Niet wachten op de gemeente, maar kijken wat je zelf kunt doen. Verzin bijvoorbeeld een bezorgdienst. In Engeland is er een winkel die pizzakoeriers inzet. Die bezorgen binnen een uur het bestelde aan huis.”
Bijl stelt dat uiteindelijk alles hierom draait: houden van de klant, gek zijn van je product, gaan voor professionaliteit, veel plezier op de werkvloer en respect voor je netwerk!

Pareltjes
De samenvattende ´pareltjes’ die dagvoorzitter Jan van Setten bij de samenvatting van de workshop en de brainstorm erna voorgeschoteld kreeg, waren:

  • Elkaar beter leren kennen
  • Als je weet wát je doet: focussen
  • Elkaars producten promoten
  • Interactie zoeken met elkaar en elkaars klanten en bijvoorbeeld workshops samen doen

Verslag: Linda Vaandering

Oostlanddag 2018

Noteer alvast in uw agenda: 10 oktober 2018

Vertel het verder…

Volg Oostlanddag:

Meld u aan voor onze nieuwsbrief