Is bier in poedervorm de toekomst?

De workshop ‘Introductie in de circulaire economie’ van de Oostlanddag 2017 vond plaats bij de Milieu Express in Zoetermeer. Waar anders dan bij het grootste recyclebedrijf in de regio? Overigens legde directeur Marc van Buijtene uit dat de naam Milieu Express minder gebruikt wordt. Sinds het recente samengaan van Shanks (waar de Milieu Express en Van Vliet Contrans in Wateringen onder vielen) met Van Gansewinkel is de nieuwe naam ‘Renewi’, dat staat voor recycle, new en innovation. Renewi noemt zich een waste-to-product-bedrijf. “Wij zien afval als een toekomstig product, een kans”, introduceerde Marc de workshop.

Tekst: Linda Vaandering

Geen vier aardes
Gilbert de Raad, marketingmanager bij Renewi, nam de vijftig geïnteresseerde Oostlanddaggangers mee in de wereld van de circulaire economie. “We moeten écht af van de ouderwetse lineaire economie en op weg naar een circulaire economie. Het afval van de een is de grondstof voor de ander. De grondstoffen die we met elkaar overenthousiast gebruikt hebben, raken binnen twintig jaar op. Vooral zink en zilver zijn er in 2030 gewoon niet meer. Als we doorgaan met deze manier van produceren en consumeren, zijn er in 2050 vier aardes nodig om ons van grondstoffen te blijven voorzien. En die zijn er niet! De opdracht van het Rijk is in 2020 voor 75 procent circulair te werken en in 2050 volledig circulair. Nederland is nu voor 50 procent zo ver. België en Oostenrijk gaan Nederland daarin nog voor. Maar wereldwijd is dat cijfer nog maar 7 procent.”

Daarop kwam uiteraard een vraag uit de zaal of we dan niet bezig zijn met een druppel op een gloeiende plaat. Het antwoord van De Raad: “Dat zou zo zijn als we niet heel veel kennis zouden exporteren. Nederland is een groot kennisexporterend land, ook op het gebied van recyclingtechnologie. Daarmee kan de wereld zijn voordeel doen.”

Repareren, leasen, delen, statiegeld
“We zijn gewend geraakt aan snel weggooien, maar er zijn zo veel alternatieven. Als je weet dat er voor de productie van een spijkerbroek 7000 liter water nodig is, ga je je toch eens achter je oren krabben. Je kunt zorgen dat bij de productie al wordt gekeken naar de mogelijkheid beter te repareren. Producten niet in elkaar te lijmen, maar te zorgen dat het makkelijk uit elkaar kan. Denk aan het leasen van producten en het invoeren van statiegeld. Delen van producten kan ook een optie zijn. Wie gebruikt er zijn auto de hele dag? Die staat het grootste deel van de dag stil. Kan dus makkelijk gedeeld worden”, aldus Gilbert.

“We moeten anders gaan denken. Schiphol bijvoorbeeld gaf Philips de opdracht het licht in een hal te verzorgen. Níet de lampen, maar licht! Uiteindelijk kwam Philips met lease-lampen die gemakkelijk te demonteren en te repareren zijn. Daarnaast adviseerden ze lichtkoepels aan te brengen, zodat er meer licht in de hal kwam. De vraag van de consument moet anders geformuleerd worden. Je wilt geen lamp, maar licht. Je wilt geen wasmachine maar schone was, en geen auto maar vervoer. Als je zo gaat denken zijn er legio mogelijkheden!”

Casussen
Na de uitleg gingen de aanwezigen uiteen in groepjes van vier om als echte CEO van een bedrijf in smartphones, jeans, bier of wasmachines een circulair verdienmodel op te zetten. De creativiteit die hierbij voor de dag kwam was indrukwekkend. Wasmachines in een centrale wasmachineruimte in een appartementencomplex, maar ook een bedrijf dat was ophaalt en weer thuisbrengt. Bier in poedervorm met bijgeleverde smaakstoffen zodat iedereen zijn eigen smaak kan fabriceren. Bovendien praktisch in het vervoer. ‘Als de vrachtwagen een ongeluk krijgt en omvalt, ligt er niet een ongelofelijke hoeveelheid water en glas op de weg, maar alleen poeder’, aldus de enthousiaste uitvinder. Wat er gebeurt als dat poeder in een sloot valt, laat zich raden…

Jeans voor trendsetters én de verwende consument
Winnaar van de pitches was de groep die spijkerstof produceerde. Advocaat Frans van Schaik uit Lansingerland, in stemmig driedelig zwart, kreeg al direct de lachers op zijn hand door zich voor te stellen als jeansproducent. “Dat kun je wel zien, ik draag het van top tot teen.” Deze groep had een lijn uitgedacht voor trendsetters, die jeans konden kopen van gerecycled materiaal of hennep en dat met hun eigen kleurstoffen personaliseren. Een tweede productielijn richtte zich op de verwende consument die kleding en advies kon krijgen. De kleding werd gebracht en weer opgehaald om gereinigd te worden of vervangen door een hipper model.

Filmverslag: Bas Voets, www.basvoets.nl 

Oostlanddag 2018

Noteer alvast in uw agenda: 10 oktober 2018

Vertel het verder…

Volg Oostlanddag:

Meld u aan voor onze nieuwsbrief