Logistiek: Sligro

Een ‘maagaandeel’ van 4 miljoen consumenten

Tekst: Mario van Vliet, Mocca 

De excursie naar Sligro in Berkel en Rodenrijs was snel volgeboekt. En dat is te verklaren. Want wie wil er niet een kijkje nemen in de keuken van een van de meest succesvolle bedrijven op het gebied van food service?

sligro 2 Een jaar geleden opende Sligro een bezorgservice aan de Zeppelinstraat in Berkel en Rodenrijs. Het plan was dat het pand 19.000 vierkante meter zou tellen, maar nog tijdens de bouw werd dat plan bijgesteld. De Sligro-vestiging kreeg namelijk een nieuwe grote klant (een cateraar), waardoor de nieuwbouw al bij oplevering te klein zou zijn. Daarom telt het pand maar liefst 21.000 vierkante meter.

In het enorme complex worden dagelijks talloze afnemers bevoorraad met een enorm assortiment aan voeding en voedingsgerelateerde producten. In totaal heeft Sligro 65.000 artikelen in het assortiment! Daarmee heeft Sligro Food Service de grootste van Nederland met een marktaandeel van 22,9%.

Maagaandeel

Nog meer indrukwekkende cijfers? Het concern heeft een totale omzet van 2,6 miljard euro (in 2014), een winst van 69 miljoen euro, 10.000 medewerkers, 2.000 leveranciers en 600.000 afnemers.

Sligro is dus groot, zeer groot. Het doet meer dan alleen zakelijke afnemers voorzien van hun bestellingen. Zo omvat Sligro ook enkele bedrijven die voeding produceren, een supermarktketen (Emté) en een cateraar voor verzorgingsbedrijven (Van Hoeckel).

fotoDaarmee bereiken de verschillende divisies van Sligro gezamenlijk 4 miljoen consumenten. Een enorm marktaandeel. Of om in de woorden van Sligro te spreken: een ‘maagaandeel’. Nog meer Sligro-taal: het personeel heeft ‘Groen bloed’. En het vaste personeel heeft nóg een betrokkenheid bij het beursgenoteerde bedrijf: ze zijn mede-eigenaar.

Veiligheid

Vanuit de vestiging in Berkel en Rodenrijs rijden dagelijks tientallen vrachtwagens af en aan met de bestellingen van regionale afnemers, zoals winkels, benzinestations, cateraars en horeca. Die bestellingen worden samengesteld uit producten uit de magazijnen én uit de vers geleverde producten als groenten en vlees.

SligroEen grote club medewerkers is vanaf ’s morgens vroeg bezig met orders samen te stellen. Daarbij worden ze geholpen door technische snufjes, zoals een handscanner die aangeeft waar de bestelde producten liggen en welke producten nog nodig zijn. Fouten moeten immers zo veel mogelijk vermeden worden bij het order picken.

Daarnaast dient de techniek de veiligheid. Zo gaan de lichten in de straten in de magazijnen alleen aan als de elektrokar in de juiste richting rijdt. En als een elektrokar te hard rijdt of afwijkt van de route, dan volgt een intern signaal. Safety first dus.

Bubbels

De excursie tijdens de Oostlanddag bracht de bezoekers door de enorme magazijnen, langs de immense hoeveelheden fust en heel kort in de diepvries. Tijdens een korte presentatie vertelde vestigingsdirecteur Hans van Wijk hoe Sligro was in 1935 was opgericht door de familie Slippens (de naam staat dan ook voor Slippens Groothandel) en liet trots zien dat Sligro zelfs strandtenten belevert – door lucht uit de banden te laten lopen kunnen vrachtwagens het strand berijden. Indrukwekkend, net als de lekkere fles bubbels die de Oostlanddag-bezoekers na afloop ontvingen van Sligro.

Organisatie rondleiding en workshop: VNO-NCW Oostland