Detailhandel: Samen aan de slag voor de lokale winkeliers

“Kom met iets unieks of ludieks”

Tekst: Linda Vaandering, lindamv@caiway.nl

In het Pijnackerse Witte Huis waren zo’n dertig belangstellenden bij elkaar gekomen om mee te praten over de kracht en mogelijkheden van de detailhandel in het Oostland. Arthur Venselaar van de Ondernemers Vereniging Pijnacker-Nootdorp lichtte hier onder meer het plan toe een Oostlandwebsite te lanceren, waar lokale producten in één keer besteld en afgerekend kunnen worden. Daarnaast is er het plan een Oostland giftcard en spaarpas uit te brengen. “Het draagvlak is op dit moment in Lansingerland nog groter dan in Pijnacker-Nootdorp. Daar moet dus nog aan gewerkt worden”, aldus Venselaar.

excursie detailhandelHoewel de detailhandel het niet makkelijk heeft, is Pera & Pasha, wolwinkel aan het Emmapark in Pijnacker, een lichtend voorbeeld van hoe het ook kan. Oscar en Cey, twee jonge ondernemers, begonnen in juni 2013 vanuit huis een webshop en een Facebookpagina. Dat was het begin van een razendsnelle ontwikkeling. Op 1 mei 2014 begonnen ze een fysieke winkel in het Emmapark, meer een ‘schatkamer en showroom’, met elke week een handwerkcafé. Via Facebook houden ze hun ruim 30.000 volgers dagelijks op de hoogte van de ‘ins en outs’ van de winkel en bieden online cursussen aan. Duizenden enthousiastelingen in Nederland en België bestellen hun wol en garen bij Pera & Pasha en zijn samen met Cey bezig aan hetzelfde item. Op dit moment is dat een christmasblanket. Op 1 augustus van dit jaar betrok Pera & Pasha zelfs het naburige winkelpand ook bij hun winkel. “Van clicks naar bricks en weer naar clicks”, zo noemt Oscar hun concept. Want de handwerk(st)ers van Facebook rijden soms wel 300 kilometer om de winkel te gaan ‘beleven’ en de materialen zelf te voelen. Tip van Oscar: “Kom met iets unieks of ludieks, daarmee komen klanten eerder naar jou dan naar je buurman.”

Cey is de creatieve geest achter Pera & Pasha. Hij ontwerpt de verschillende sjaals, vesten en dekens. Precies deze donderdag van de Oostlanddag brachten ze het boek ‘Hero en de draak’ uit. Oscar bedacht een voorleesverhaal Cey ontwierp en haakte de veertien verschillende figuurtjes uit het boek. De patronen staan allemaal in het boek en pakketjes voor de figuren zijn te koop in de winkel. Door de lancering waren Oscar en Cey niet in de gelegenheid om hun presentatie voor de Oostlanddag zelf te brengen. Arthur Venselaar deed dat voor hen. Een kleine delegatie van Oostlanddagdeelnemers bezocht Oscar en Cey in hun winkel. Hun foto tussen de wolletjes prijkte de volgende dag in het Algemeen Dagblad.

AD DetailhandelVoor veel detaihandelaren is het succes van Pera & Pasha iets om likkebaardend naar te kijken. De aanwezigen werden dan ook in groepjes aan het werk gezet om onder meer met elkaar te bedenken hoe ze zouden kunnen meeprofiteren van het succes. Samenwerken blijft het toverwoord. Pera & Pasha hebben zelf al een samenwerking gezocht. Ze verwijzen hun klanten naar boekhandel Van Atten voor handwerkbladen en – boeken en naar bakkerij Van Maanen of restaurant Brocante voor een lekkere lunch. Voorstellen vanuit de zaal varieerden van een lichtkrant voor hun eigen bedrijf bij Pera & Pasha tot het zelf ontwikkelen van een concept waar mensen ‘die hard enthousiast’ voor worden.

Ongezellig centrum

Een ondernemer die zichzelf ‘van buitenaf’ noemde, vertelde dat hij plannen had gehad zich ergens in het Oostland te vestigen en eerst in Pijnacker was gaan kijken. “Kil en ongezellig”, was zijn oordeel. “Een centrum zoals je overal in het land ziet. Daar wilde ik me dus niet vestigen. Het is Bleiswijk geworden. Dat heeft veel meer eigenheid.”

detailhandel brainstormHoe krijg je dus meer mensen in het dorp? Het Raadhuisplein gezelliger maken is al jaren een punt van discussie. “Sloop de diamant en zet er bomen neer voor het Beestenmarkteffect”, was een voorstel. En een overkapping om Ackershof 1 en 2 met elkaar te verbinden lijkt ook geen overbodige luxe. “Maar dan in de vorm van een kas, als referentie naar de tuinbouw, de roots van het Oostland”, was een ander idee. Een ‘echte’ kerstmarkt met oud-Hollandse geveltjes, ook een van de ideeën. En het winnende idee van de dag: een themadag op het gebied van bijvoorbeeld sport: Sport 2000, de sportschool en de Vitaminstore zouden een dagje de handen ineen kunnen slaan en een gezamenlijke actie op touw zetten. De Guyter kan daarbij aanhaken met een sportmaaltijd. Dat idee leverde de winnende groep het cadeau van de dagvoorzitter op: een heerlijke box met streekproducten van Bezorggroente, het nieuwe bedrijf van Arthur Venselaar en Gabrielle Duijkers.

Organisatie rondleiding en workshop: OVPN